سال ۲۰۲۴ برای صنعت سینما با ناامیدیهایی در گیشه نیز همراه بود، با فیلمهایی که باوجود بودجههای کلان و انتظارهای بالا، در جذب مخاطبان ناکام ماندند و برخی از آثار بزرگ سال نهتنها نتوانستند هزینههای خود را جبران کنند، بلکه نقدهای منفی گستردهای را نیز به همراه داشتند.
فیلمهای «۴۷» و «مخفیانه» به ترتیب با ۱۳ و ۱۴ نامزدی، پیشتاز جوایز سالانه آکادمی فیلم اسپانیا (گویا) شدند و فیلم ساخته پدرو آلمودوار هم در ۱۰ شاخه نامزد شد.
فیلم کوتاه «بیست و یک هفته بعد» به کارگردانی نسرین محمدپور توانست جایزه ویژه هیئت داوران یازدهمین دوره جشنواره فیلم نگاه تابو اسپانیا را از آن خود کند.
«از زمین صفر» فیلمی از ۲۲ کارگردان فلسطینی که مجموعهای از خاطرات ویدیویی از نسلکشی در غزه را گرد آورده است، در میان ۱۵ نامزد فهرست اولیه اسکار برای بهترین فیلم بینالمللی جای گرفته است.
موزیکال اسپانیاییزبان «امیلیا پرز» به کارگردانی ژاک اودیار فرانسوی، با نامزدی در ۱۰ رشته، رکورد جدیدی در بخش فیلم کمدی یا موزیکال گلدن گلوب از خودش به جا گذاشت. قبلا این رکورد به طور مشترک در اختیار «کاباره» (باب فاسی، ۱۹۷۲) و «باربی» (گرتا گرویگ، ۲۰۲۳) با ۹ نامزدی بود.
بیش از۲ هزار و ۵۰۰ نفر از چهرههای سینمای کره جنوبی و نهادهای اصلی صنعت فیلم این کشور طوماری را امضا کردند و خواستار برکناری و دستگیری رئیس جمهور این کشور شدند.
نیلز آرستروپ بازیگر فرانسوی-دانمارکی که سابقه همکاری با ژاک اودیار، استیون اسپیلبرگ، جولیان اشنابل و برتراند تاورنیه را در کارنامه دارد، در ۷۵ سالگی درگذشت.